Zó pas jij zoekwoorden toe op social media
Misschien herken je het wel: je schrijft een mooie post voor jouw socials en bedenkt je als je klaar bent “oh ja, ook nog even een paar goeie hashtags toevoegen voor wat meer bereik!”. Je kopieert de hashtags uit je vorige post en knalt hem online. Hoppa, die kan je ook weer afvinken!
Veel ondernemers focussen nog steeds alleen op hashtags om meer bereik te creëren. Maar wist je al dat je dan heel veel kansen laat liggen?
Je kunt ook gebruik maken van keywords, welke je op meerdere plaatsen kunt inzetten dan alleen onderaan je post bij de hashtags.
Keywords zijn trefwoorden waar jouw doelgroep op kan zoeken (via het vergrootglas), en dan verschijnen de resultaten op de resultatenpagina. Hier wil jij dus tussen komen te staan!
Die keywords of zoekwoorden kun je verwerken in jouw bio, jouw caption, de alt-tekst en hashtags.

Bio
Het is belangrijk dat jij in jouw bio duidelijk weergeeft wie jij bent, wat jij doet en wat inhoudelijk op jouw account te verwachten is. Zo weten niet alleen jouw potentiële klanten dat in één oogopslag, maar ook de zoekmachine van Instagram kan hier dan rekening mee houden.
De allerbelangrijkste zoekwoorden op Instagram staan in je titel. Zet daarin je naam én je functie! Wanneer mensen zoeken op bijvoorbeeld “business coach” of “energetisch therapeut”, is de kans dus groot dat jouw account dan tussen deze zoekresultaten staat!
Caption
In jouw caption kun je ook belangrijke trefwoorden zetten die met de inhoud van jouw content te maken hebben, en waar jouw doelgroep mogelijk op kan zoeken.
ALT-tekst
Door de belangrijkste trefwoorden in de alt-tekst te zetten kan Instagram goed oppikken waar jouw content over gaat en voor wie dit dus relevant is. Maar waar kan je deze alt-tekst neerzetten dan? → Voordat je jouw bericht plaatst klik je op “Geavanceerde instellingen”, dan klik je op “Alternatieve tekst schrijven” en daar kun je de belangrijkste woorden neerzetten.
Hashtags
De hashtags zijn ook nog steeds belangrijk natuurlijk. Maar houd er wel rekening mee dat ze relevant zijn voor jouw doelgroep, dus woorden waar zij ook daadwerkelijk op zoeken. Ook is het niet handig als de hashtag al 3 miljoen keer gebruikt is: de kans is dan heel klein dat jij tussen de zoekresultaten te vinden bent. Je kunt dit vinden door bij het vergrootglas jouw gekozen trefwoord in te typen en bij “tags” te kijken, daar komen ook andere suggesties te staan en de aantallen erbij. Zelf hou ik ongeveer maximaal 150.000 keer gebruikt aan; anders verzuipt jouw post tussen alle andere content.
Als je in de zoekresultaten meegenomen wilt worden is het wel belangrijk dat jouw hashtags in de caption staan en niet in de reacties; daar pikt Instagram ze niet op.
Bewerk je een video met tekst in Instagram zelf? Ook dit zijn keywords.
Belangrijk is wel dat jouw account open is, en dus niet op privé staat, anders werkt dit hele grapje niet.
Op deze manier kun je met jouw online zichtbaarheid op social media ook meer bereik creëren, wat hopelijk ook meer leads en klanten oplevert!
Wil jij ook groeien op social media? Neem dan vrijblijvend contact met me op, dan kunnen we er een keertje over sparren samen!
Lindy – doorLin
Social Media Manager
0 reacties