Zo lees jij je statistieken:
Je hoort het natuurlijk iedereen weleens zeggen: “houd je statistieken in de gaten om te zien welke content het goed doet en je strategie bij te kunnen stellen”.
Maar waar moet je dan precies naar kijken? Waar moet je beginnen?
Bij alleen het zien van het dashboard zag ik in het begin door de bomen het bos al niet meer.
En precies daarom zal ik je even meenemen in waar ik allemaal op let wanneer ik de statistieken erbij pak om content te analyseren. Het is namelijk wel belangrijk om goed in de gaten te houden welke content wel en minder goed werkt, om zo continu je strategie te kunnen optimaliseren.
Om te beginnen moet je via je instellingen je account omzetten naar een professioneel account. Anders kun je geen statistieken inzien.
Dag en tijdstip
Vervolgens kun je kijken welke dag en welk tijdstip jouw volgers het meeste actief zijn. Dit zijn dus de momenten om jouw content in te plannen.
Bereik
Je kunt zien welke post veel bereik kreeg bij (niet-)volgers: kan je hierin een verband leggen met andere content die ook veel bereik had? Hebben zij hetzelfde onderwerp bijvoorbeeld, dan is dat blijkbaar iets waar jouw doelgroep graag meer van wil zien.
Interactie
Welke content kreeg veel interactie? En wat voor interactie was dat? Likes of reacties? En wat voor reacties? Vergelijk dit ook weer met andere posts die veel interactie hadden: wat hebben zij overeen? Misschien dezelfde CTA? Ook shares en opgeslagen posts zijn goed om te analyseren; blijkbaar vonden mensen dat erg interessant!
Volgersaantallen
Zie je grote pieken of dalen in je volgersaantallen? Kijk terug of dat verband kan houden met bepaalde content die je op dat moment gedeeld hebt.
Verbanden leggen
Kortom: kijken wat er gebeurt met je content en zoveel mogelijk verbanden leggen. Uiteindelijk kun je dan misschien wat conclusies trekken en hierop je strategie aanpassen.
Dit is iets wat je maandelijks of per kwartaal bijvoorbeeld kunt herhalen, om zo steeds beter te weten wat goed werkt en wat minder.
Dit is ook pas effectief wanneer je al een tijdje aan het posten bent, je moet immers wel vergelijkingsmateriaal hebben.
Valt eigenlijk allemaal wel mee hè?
Heb je hier help bij nodig? Stuur me een berichtje dan help ik je verder! 🤎
Lindy – doorLin
Social Media Manager
0 reacties